حفظ منابع آبی و مصرف بهینه ضرورتی اجتناب ناپذیر
در پی اظهار نگرانی از کمبودها و یا افزایش تقاضای تأمین بموقع و مناسب و عدم امکان تأمین بیشتر آب در فصل تابستان ...


در پی اظهار نگرانی از کمبودها و یا افزایش تقاضای تأمین بموقع و مناسب و عدم امکان تأمین بیشتر آب در فصل تابستان به علل مختلف از جمله خشکسالی‌ها ، کاهش ذخایر سفره های زیرزمینی و جریان کم ورودی به سدها زنگ‌ خطر کمبود و لزوم اعمال صرفه جویی و چاره جویی تنش آبی سالهاست به صدا درآمده‌ اما بدون شناخت و توجه به نقش، اهمیت، خواست و فرهنگ مصرفی مردم، صرفه جویی آب امکان پذیر نیست، مصرف کنندگان باید ارزش واقعی آبی که با هزینه های گزاف تولید و به سهولت در اختیارشان قرار می گیرد و نیز اهمیت حفاظت ، نگهداری و مصرف بهینه این کالای استراتژیک را بیش از پیش شناخته و مورد توجه قراردهند تا هر یک به سهم خود، در رسیدن به اهداف صرفه جویی، تلاش کنند.
«صرفه جویى کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است» ،صرفه جویى به تعبیرى ترسیم آینده در قالب برنامه ریزى صحیح و درست است. بنابراین صرفه جویى کردن به معناى داشتن تفکرى آینده نگرانه است به گونه‌ای که هم می‌توان از زندگى امروز احساس رضایت و هم از آینده خیالى آسوده داشت.
یکی از راههای افزایش آگاهی و ایجاد انگیزه و علاقه مندی برای صرفه جویی بین مردم تبلیغاتی است که رسانه‌های مختلف می‌توانند انجام دهند. رسانه‌ها باید مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه آب با آن دست به گریبان می‌شوند بهتر و بیشتر آگاه کنند تا با جلب مشارکت مردم و هماهنگی گروه‌های مختلف مصرف کننده بتوان این معضل را تا حدودی بر طرف کرد. در واقع مصرف‌کنندگان می‌دانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بهتر فرزندانشان در آینده است و هدر دادن منابع فعلی آب، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این موهبت الهی است.
صرفه جویی را می‌توان به کمک سه لایه مهم جامعه، یعنی «مدیران و تصمیم گیران»؛ «مصرف کنندگان عمده» و «خرده مصرف کنندگان یا ساکنین جوامع شهری» اعمال کرد. اجرای صرفه جویی، به همکاری مسئولین، مدیران، مهندسان و همه مردم که حلقه‌های بهم پیوسته جامعه هستند بستگی دارد تا بتوان آب مورد نیاز برای تداوم حیات و بقای نسل‌های آینده را حفاظت و اقدامات «صرفه جویی» را کامل نمود.

تاریخ:
1401/04/06
تعداد بازدید:
1826
منبع:
روابط عمومی
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:5
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
تمامی حقوق این سایت برای شرکت آب و فاضلاب استان مازندران محفوظ می باشد
+ -
Powered by DorsaPortal